fredag 4 oktober 2013

Månadsbrev Musik klass 4a, 4:e oktober 2013

Kära föräldrar i klass, lite information om Musiklektionerna i klass 4A på Ytterbyskolan

Jag fortsätter att hålla lektionsformen stram: klassen ska ställa sina skor snyggt utmed väggen, och ställa sig själva på två räta led utanför musiksalen. Det fungerar bra, i år. Därefter släpper jag in dem till musik i Musiksalen och vi säger en ”Start”-dikt.
Barnen har bestämd plats i ringen, och jag låter dem alltid få prova/prata/göra moment i turordning.
Vi avslutar alltid lektionerna med en ”avslutnings”-dikt innan klassen får dansa ut ur rummet i en Jenka. (Finsk dans)

Lektionsinnehållet grundar jag på ”Centralt innehåll”, och de övergripande målen som alla ämnen i grundskolan har: främja språkutveckling, demokratisk värdegrund, förbereda för livet utanför skolan.

Nu ska vi ha en period fram Novemberlovet då vi introducerar notbild. De har fått en Musikbok som de förvarar i sina klassrum och ska ta med till musiklektionerna varje gång. I boken kommer vi att skriva noter, samla låttexter, etc. Boken ska räcka mellanstadietiden ut, så att jag vid betygssättningen i slutet av åk 6 har ett bedömningsunderlag att värdera.
Vi fortsätter spela blockflöjt, och från och med i år ska vi spela efter notbild. De barn som har en egen blockflöjt får gärna ta med den på lektionerna, annars har vi plastflöjter i klassuppsättning. Efter spelningen måste varje barn tvätta sin flöjt med tvål och vatten, så att flöjten är ”ren” till nästa blockflöjtist. Efter skoldagen stoppar jag flöjterna i diskmaskinen. Varje lektion repeterar vi det vi gjorde sist, och så lägger jag på en ny ton (Ny låt).
 Under åk 4 kommer jag att välja repertoar från Skandinaviska länder. Jag kommer att välja sånger/danser/låtar som är typiska för resp. land – nationalsånger, folkvisor etc. – Jag kommer också att låta dem sjunga på originalspråk ibland, för att ha testat språket ”på lek ”. Detta ger dem inblick, förståelse och förmåga att delta i andra länders kulturella liv (Se gärna ”Centralt innehåll” på Skolverkets hemsida.) och ett ”språk” – notbilden- som är det enda språket som är universellt. (Likadant över hela världen, utan variation eller dialekter!)

Vi har hunnit ha 5 lektioner, och eleverna fungerar bra tillsammans. De flesta visar intresse och ambition för att lära sig musik, och jobbar seriöst med momenten.

Ni vuxna är alltid välkomna på Musiklektionerna, jag tror att barnen uppskattar det!
   

 med värme från Almudena Arques    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar