Kära föräldrar i klass,
lite information om Musiklektionerna i klass 4A på Ytterbyskolan
Jag fortsätter att
hålla lektionsformen stram: klassen ska ställa sina skor snyggt utmed väggen,
och ställa sig själva på två räta led utanför musiksalen. Det fungerar bra, i
år. Därefter släpper jag in dem till musik i Musiksalen och vi säger en
”Start”-dikt.
Barnen har bestämd
plats i ringen, och jag låter dem alltid få prova/prata/göra moment i
turordning.
Vi avslutar alltid
lektionerna med en ”avslutnings”-dikt
innan klassen får dansa ut ur rummet i en Jenka. (Finsk dans)
Lektionsinnehållet
grundar jag på ”Centralt innehåll”,
och de övergripande målen som alla ämnen i grundskolan har: främja
språkutveckling, demokratisk värdegrund, förbereda för livet utanför skolan.
Nu ska vi ha en period
fram Novemberlovet då vi introducerar notbild. De har fått en Musikbok som de
förvarar i sina klassrum och ska ta med till musiklektionerna varje gång. I
boken kommer vi att skriva noter, samla låttexter, etc. Boken ska räcka
mellanstadietiden ut, så att jag vid betygssättningen i slutet av åk 6 har ett
bedömningsunderlag att värdera.
Vi fortsätter spela
blockflöjt, och från och med i år ska vi spela efter notbild. De barn som har
en egen blockflöjt får gärna ta med den på lektionerna, annars har vi
plastflöjter i klassuppsättning. Efter spelningen måste varje barn tvätta sin
flöjt med tvål och vatten, så att flöjten är ”ren” till nästa blockflöjtist.
Efter skoldagen stoppar jag flöjterna i diskmaskinen. Varje lektion repeterar
vi det vi gjorde sist, och så lägger jag på en ny ton (Ny låt).
Under åk 4 kommer jag att välja repertoar från
Skandinaviska länder. Jag kommer att välja sånger/danser/låtar som är typiska
för resp. land – nationalsånger, folkvisor etc. – Jag kommer också att låta dem
sjunga på originalspråk ibland, för att ha testat språket ”på lek ”. Detta ger dem
inblick, förståelse och förmåga att delta i andra länders kulturella liv (Se
gärna ”Centralt innehåll” på Skolverkets hemsida.) och ett ”språk” – notbilden-
som är det enda språket som är universellt. (Likadant över hela världen, utan
variation eller dialekter!)
Vi har hunnit ha 5
lektioner, och eleverna fungerar bra tillsammans. De flesta visar intresse och
ambition för att lära sig musik, och jobbar seriöst med momenten.
Ni vuxna är alltid
välkomna på Musiklektionerna, jag tror att barnen uppskattar det!
med
värme från Almudena Arques
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar